Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) berbantuan LKPD dengan Teori Polya terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 2 Batubulan Gianyar

Authors

  • Cahyani Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
  • Redana Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
  • Kadek Yudista Witraguna Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar

DOI:

https://doi.org/10.28918/circle.v4i2.8653

Keywords:

LKPD, Polya Theory, Problem Solving, Think Talk Write

Abstract

This study aims to evaluate the impact of the Think Talk Write (TTW) learning model supported by LKPD based on Polya's theory on fifth-grade students' problem-solving skills in mathematics at SD Negeri 2 Batubulan. The study employs a quasi-experimental design with a pre-post non-equivalent control group design, involving two groups of fifth-grade students: the experimental group and the control group. Participants were selected using random sampling, and data were collected through tests designed to measure problem-solving abilities in mathematics. Data analysis was conducted using descriptive statistics to examine score distributions and inferential statistics to test hypotheses. The results indicate that the experimental group achieved an average n-gain of 0.71 (high category), while the control group had an average n-gain of 0.57 (medium category). The t-test showed a t-value of 10.461 compared to a t-table value of 1.991 for df = 76, with a significance value of 0.000 (< 0.05). These findings suggest that the TTW model, supported by LKPD based on Polya's theory, has a significant impact on improving students' problem-solving skills in mathematics.

Author Biographies

Cahyani, Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar

 

 

Redana, Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar

 

 

References

Anwar, N. T. (2018). Peran Kemampuan Literasi Matematis pada Pembelajaran Matematika Abad-21. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 364–370.

Ariana, K. A., Gading, I. K., & Tastra, I. D. K. (2018). Pengaruh Model Think Talk Write Dan Efikasi Diri Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Mimbar PGSD Undiksha, 6(1), 73–84.

Asfar, I. T., & Nur, S. (2018). Model Pembelajaran PPS (Problem Posing & Solving). Jejak Publisher.

Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110–117.

https://journal.unnes.ac.id/nju/kreano/article/view/23601/10393

Fitriya, Y., & Kurniawan, H. L. (2022). Integrasi Model Polya dalam LKPD Interaktif Menggunakan Live Worksheets untuk Meningkatkan Kemampuan Eksplorasi Ide Siswa Sekolah Dasar dalam Penyelesaian Soal Cerita Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7, 73–79.

Gumilang, M. R., Wahyudi, & Indarini, E. (2019). Pengembangan Media Komik dengan Model Problem Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Journal of Medives, 3(2), 185–196.

Handayani, R. L., Wahyuningsih, E. D., & Sina, I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Posing Tipe Pre Solution Posing Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah. Integral (Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika), 2(2), 119–124. https://integral.upstegal.ac.id/index.php/jppm/article/view/46

Hartati, S. (2019). Penerapan Model Generative Learning Menggunakan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Model Problem Solving Polya. Universitas Muhammadiyah Gresik.

Hendriani, M., & Marsyidin, S. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Pembelajaran Matematika Berbasis Persepsi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 7(2), 361–371.

Hidayati, V. R., Wulandari, N. P., Maulyda, M. A., Erfan, M., & Rosyidah, N. A. K. (2020). Literasi Matematika Calon Guru Sekolah Dasar Dalam Menyelesaikan Masalah Pisa Konten Shape and Space. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(3), 195–204. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.

Isrok’atun, & Rosmala, A. (2018). Model-Model Pembelajaran Matematika. Bumi Aksara.

Kemdikbudristek. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Matematika Fase A-Fase F Untuk SDLB, SMPLB, dan SMALB. Kurikulum Kemdikbud, 19.

Kusdarini, K., Sardjijo, S., & Rismita, R. (2023). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Think-Talk-Write (TTW) dan Alat Peraga terhadap Kreativitas Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 71–78. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/4242

Nasrulloh, M. F., & Umardiyah, F. (2020). Efektivitas Strategi Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Pada Pembelajaran Matematika. LPPM Universitas KH. A. Wahab Hasbullah.

Noviantii, E., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 1(1), 65–73. http://jelmar.wisnuwardhana.ac.id/index.php/jelmar/article/view/12

Nst, M. B., Surya, E., & Khairani, N. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dan Self-Efficacy Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1533–1544. https://www.j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/2291

Nurliawaty, L., Mujasam, M., Yusuf, I., & Widyaningsih, S. W. (2017). Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Problem Solving Polya. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 6(1). https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v6i1.9183

Nurulaeni, F., & Rahma, A. (2022). Analisis problematika pelaksanaan merdeka belajar matematika. Jurnal Pacu Pendidikan Dasar, 2(1), 35–45.

Purba, D., Nasution, Z., & Lubis, R. (2021). Pemikiran george polya tentang pemecahan masalah. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(1), 25–31.

Rahmatika, A. (2022). The Effect of Think-Talk-Write Cooperative Learning Assisted by GeoGebra Software on Students’ Critical Thinking (Case Study of SMA ALHIDAYAH Medan). IJEMS: Indonesian Journal of Education and Mathematical Science, 3(1), 1–8.

Rahmawati, M. S. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pokok Bilangan Pada Peserta Didik MI Negeri Karang Poh Pulosari Pemalang Melalui Strategi Think Talk Write (TTW). Indonesian Journal of Educationalist, 1(2), 199–210.

Rigusti, W., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Motivasi Belajar Matematika Siswa. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1–10. https://jurnal.umt.ac.id/index.php/prima/article/view/2079

Mahendra, M. R., Ardelia, N. R., Ardiansyah, A. S., & Dewi, H. L. (2023). Eksplorasi Kuliner Mie Ongklok melalui Buku Ajar Berbasis PBL terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Circle: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 31–43. https://doi.org/10.28918/circle.v3i1.352

Roebyanto, G., & Harmini, S. (2017). Pemecahan Masalah Matematika. PT Remaja Rosdakarya.

Wulandari, N. P. R., Dantes, N., & Antara, P. A. (2020). Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Berbasis Open Ended Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 131. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.25103

Zhafirah, L., Agustan, A., & Saleh, S. F. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis, Berpikir Kritis dan Pemecahan Masalah Siswa Sekolah Dasar. Sang Pencerah: Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 9(3), 565–573. http://jurnal-umbuton.ac.id/index.php/Pencerah/article/view/3732

Downloads

Published

2024-09-29

How to Cite

Cahyani, N. P. D. ., Redana, M. ., & Witraguna, K. Y. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) berbantuan LKPD dengan Teori Polya terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 2 Batubulan Gianyar. Circle: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 101–110. https://doi.org/10.28918/circle.v4i2.8653