Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Kerangka Kerja ELPSA Menggunakan Permainan Lego

Authors

  • Anggraini Univeristas PGRI Silampari
  • Lucy Asri Purwasi Univeristas PGRI Silampari
  • Yufitri Yanto Univeristas PGRI Silampari

Keywords:

Development, Learning Tools, ELPSA, Lego

Abstract

The aim of the research is to develop mathematics learning tools based on the ELPSA framework using Lego games on the subject of blocks and cubes for class VIII SMP Negeri 11 Lubuklinggau City. The research subjects consisted of 9 class VIII students at SMP Negeri 11 Lubuklinggau consisting of high, medium and low students. This research is a type of development research using a 4-D model. Data collection techniques using observation, interviews and questionnaires. The questionnaires given were in the form of validity questionnaires for language experts, materials and media, as well as student and teacher practicality questionnaires. Furthermore, the average validity of the RPP and LKS learning tools is 3.99 and 4.14 with valid criteria. Furthermore, the average practicality result at the one to one trial stage was 3.04 practical criteria. Furthermore, limited trials of learning devices on students and teachers with an average of 3.09 and 3.53 with practical and very practical criteria for learning devices.

References

Assaibin, M., Upu, H., & Darwis, M. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Kooperatif dengan Pendekatan Kombinasi Experiences,Language, Pictorial, Symbol, Application (ELPSA) dan Saintifik. Jurnal Pendidikan PEPATUDZU (Media Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan), 15(1), 34–55.

Badrulaini, B., Zulkarnain, Z., & Kartini, K. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Memfasilitasi Kemamapuan Pemecahan Masalah matematis pada Materi Barisan dan Deret Kelas XI SMA. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 3(4), 343.

Febrilia, B. R. A., & Patahuddin, S. M. (2019). Investigasi Tingkat Keterlibatan Matematika Siswa Melalui Analisis Rancangan Pelaksanaan Pembelajaran ELPSA dan Implementasinya di Kelas. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 55–72.

Handoko, H., & Winarno. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika melalui Pendekatan Scaffolding Berbasis Karakter. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 411–422.

Johar, R., Nurhalimah, & Yusrizal. (2016). Desain Pembelajaran Elpsa Pada Materi Pencerminan. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 49–59.

Kesumawati, N., & Octaria, D. (2019). Developing Statistics Learning Equipment Based on the PMRI Approach Oriented to Students’ Statistical Reasoning Ability. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 87–99.

Lestari, S., Pangestika, R. R., & Anjarini, T. (2021). Pengembangan RPP Model Discovery Learning Tema Daerah Tempat Tinggalku Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Digital Learning and Education, 1(2), 47–53.

Lowrie, T., & Patahuddin, S. M. (2015). ELPSA – Kerangka Kerja untuk Merancang Pembelajaran Matematika. Jurnal Didaktik Matematika, 2(1), 94–108.

Magdalena, M., Zagoto, & Dakhi, O. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Peminatan Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas. Jurnal JRPP, 1(1), 157–170.

Malinda, Z. A., Murtono, M., & Zuliana, E. (2017). Problem Based Learning Berbantuan Lego Meningkatkan Pemecahan Masalah Siswa Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(1), 1–8.

Nababan, S. A., & Tanjung, H. S. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Matematika Realistik untuk Meningkatkan Kemampuan Disposisi Matematis Siswa SMA Negeri 4 Wira Bangsa Kabupaten Aceh Barat. Genta Mulia, 9(2), 233–243.

Noormaliah, & Ferita, R. A. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Teknik Membaca Cepat dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berbahasa Inggris Tingkat SD. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 355–364.

Nur, R. (2013). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khawarizmi, 2(2), 1–10.

Purwasi, L. A., & Fitriyana, N. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Higher Order Thingking Skill (HOTS) Pendidikan Matematika STKIP PGRI Lubuklinggau. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 894–908.

Rahayu, I., Mayasari, D., & Pagiling, S. L. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Model ELPSA pada Materi Matriks. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 6(2), 166–183.

Supiani, Sanapiah, & Juliangkary, E. (2017). Pengembangan RPP dengan Kerangka ELPSA Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Materi Logika Matematika Siswa Kelas X MA NW Sepit TA 201/2017. JMPM (Jurnal Media Pendidikan Matematika), 5(1), 39–44.

Syahdan, S., & Annas, S. (2016). The Effectiveness f the Implementation of Experience, Language, Pictorial, Symbol, and Application (ELPSA) in Mathematics Learning Based on Bruners Theory To Class VII Students At SMP N29 in Makassar. Jurnal Daya Matematis, 4(2), 192–206.

Umbaryati. (2016). Pentingnya LKPD pada Pendekatan Scientific Pembelajaran Matematika. PRISMA: Prosiding Seminar Nasional Matematika, 217–225.

Yanuarni, R., Yuanita, P., & Maimunah. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Problem Based Learning Terintegrasi Keterampilan Abad 21. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 536–549.

Yuhandika, T., Nursalim, & Fitri, A. (2021). Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 74–82.

Yulistiyarini, H., & Mahmudi, A. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Materi Geometri Ruang SMP. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 155–167.

Downloads

Published

2024-03-26

How to Cite

Anggraini, Purwasi, L. A. ., & Yanto, Y. . (2024). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Kerangka Kerja ELPSA Menggunakan Permainan Lego. Circle: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 88–100. Retrieved from https://e-journal.uingusdur.ac.id/circle/article/view/circle41248

Issue

Section

Artikel