Efektivitas Model Pembelajaran Connected Mathematics Project (CMP) terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Wiradesa

Authors

  • Viki Himatul Ulya Universitas Pekalongan
  • Rini Utami Universitas Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.28918/circle.v4i1.6855

Keywords:

Connected Mathematics Project, Creative Thinking, Problem Based Learning

Abstract

The aim of this research is to explain the effectiveness of the CMP learning model on students' creative thinking abilities. This research is quantitative research with an experimental approach using a Posttest Only Control Group Design. The research subjects consisted of 2 classes at SMA Negeri 1 Wiradesa, namely class X3 as the experimental class and class X5 as the control class. The data collection method used is the test method. The research results showed that there was a difference in the average creative thinking ability between the experimental class and the control class. students' creative thinking abilities because they exceed the previously determined KKM value. Therefore, the CMP learning model is effective for students' creative thinking abilities

References

Arianti, N. M., Wiarta, I. W., & Darsana, I. W. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Posing Berbantuan Media Semi Konkret Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 385-393.

Azizah, I. N., & Widjajanti, D. B. (2019). Keefektifan Pembelajaran Berbasis Proyek Ditinjau dari Prestasi Belajar, Kemampuan Berpikir Kritis, dan Kepercayan Diri Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(2), 233-243.

Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar Dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio Fkip Unma, 7(3), 1075-1090.

Ernawati, E., & Amidi, A. (2022). Kajian Teori: Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Outdoor Learning dengan Model Connected Mathematics Project (CMP) dan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 559- 564.

Farhana, A. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Menggunakan Model Connected Mathematics Project (CMP) Berorientasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII MTs Dar El Hikmah Pekanbaru. Disertasi Doktor, Universitas Islam Riau, Riau.

Ferdiani, R. D., Sujadi, I., Fitriana, L., & Susilo, D. A. (2022). Proses Berpikir Kreatif Mahasiswa Dalam Mengajukan dan Memecahkan Masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(1), 464-473.

Hamalik, O. (2018). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Lestari, N. D. (2022). Integrasi Authentic Learning dalam Kemampuan Berpikir Kreatif untuk Inovasi Pembelajaran Menulis Abad 21. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 12(1).

Lestari, W., Pratama, L. D., & Jailani, J. (2018). Implementasi Pendekatan Saintifik Setting Kooperatif Tipe STAD Terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Matematika. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(1), 29-36.

Pamungkas, M. D., Dur, S., & Maysarah, S. (2022). Perbedaan Kemampuan Representasi dan Berfikir Kreatif Matematis Model Pembelajaran CMP dan PBL. Relevan: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 275-279.

Pebriyanti, Y., Fauzan, A., & Firman, F. (2020). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa dengan Pendekatan Kontruktivisme di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 947-954.

Rachmawati, Jesica. L. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Connected Mathematics Project (CMP) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa SMP Ditinjau dari Gaya Belajar. Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Lampung.

Rasnawati, A., Rahmawati, W., Akbar, P., & Putra, H. D. (2019). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa SMK Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV) di kota Cimahi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 164-177.

Trisnawati, I., Pratiwi, W., Nurfauziah, P., & Maya, R. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMAK kelas XI pada Materi Trigonometri Ditinjau dari Self Confidence. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 384.

Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Pendekatan Open-Ended. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 43-48.

Downloads

Published

2024-03-26

How to Cite

Ulya, V. H., & Utami, R. (2024). Efektivitas Model Pembelajaran Connected Mathematics Project (CMP) terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Wiradesa. Circle: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.28918/circle.v4i1.6855

Issue

Section

Artikel