Javanese Indigenous Healing for Physical and Mental Health
DOI:
https://doi.org/10.28918/jousip.v2i1.5658Keywords:
Javanese indigenous healing, physical and mental healthAbstract
The indigenous of Javanese is very complex, there are a lot of things to pay attention to, including how to be healthy. In the context of this study, it aims to describe the process of Javanese indigenous healing for physical and mental health. To achieve this goal, this study uses a literature study by collecting data and information about indigenous healing and health of the Javanese. The results of research explain that the concept of Javanese indigenous healing is able to maintain physical and mental health. This research shows that Javanese indigenous healing system for physical health written in the manuscripts of Javanese such as Serat Primbon Jampi Jawi, Serat Primbon Racikan Jampi Jawi, Serat Centhini, Serat Munasiyat Jati and other Javanese manuscripts. In addition, the philosophy of the Javanese community such as nrimo ing pandum is very relevant to the concept of mental health. Maintaining mental health is very important so that the soul is calm and peaceful, so that it can enjoy everyday life and respect others. The people of Javanese who are healthy and feel happiness in their life have the characteristics of being sepuh, wutuh and tangguh. Achieving a healthy personal status and finding happiness is done by holding on to a balanced mind, feeling, word and deed.
References
Adji, F. T., & Priyatmoko, H. (2021). “Esuk Lara, Sore Mati”: Sejarah Pagebluk dan Penanggulangannya di Jawa Awal Abad XX. Patra Widya: Seri Penerbitan Penelitian Sejarah dan Budaya., 22(1), 43-64.
Anwar, S. (2020). Pengobatan Tradisional Perspektif Antropologi Kesehatan. Tawshiyah: Jurnal Sosial Keagaman dan Pendidikan Islam, 15(1).1-13.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Casmini, S. A. (2011). Kecerdasan emosi dan kepribadian sehat dalam konteks budaya jawa di yogyakarta (Doctoral dissertation, Universitas Gadjah Mada).
Darmastuti, R., & Prasetya, B. E. A. (2020). The Identity Construction of Solo's Adolescent regarding 'Narimo Ing Pandum'. Jurnal ASPIKOM, 5(2), 352-364.
Emmons, R.A., & McCullough, M.E. (2003). Counting Blessing Versus Burdens: An Experimental Investigation of Gratitude and Subjective Well Being in Daily Life. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377-389.
Endraswara, S. (2013). Falsafah Hidup Jawa: Menggali Mutiara Kebijakan Dari Intisari Filsafat Kejawen. Yogyakarta: Cakrawala.
Farmawati, C., & Hidayati, N. (2019). Penyusunan dan pengembangan alat ukur Islamic personality scale (IPS). Jurnal Psikologi Islam dan Budaya, 2(1), 19-30.
Handoko, A. P., & Subandi. (2017). Peran identifikasi tokoh wayang dalam pembentukan identitas diri. Jurnal Psikologi, 44(2), 97-106. doi:1022146/jpsi.22793.
Junaidi, J. (2016). Praktik Etnomedisin Dalam Manuskrip Obat-Obatan Tradisional Melayu. Manuskripta, 6(2), 59-77.
Kasniyah, N. (2012). Fenomena Budaya Dalam Penyembuhan Penyakit Secara Tradisional: Pijat Refleksi dan Transfer Penyakit dengan Media Binatang. Jurnal Masyarakat Kebudayaan dan Politik Tahun, 22(2), 4.
KBBI. 2022. Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). [Online] Available at: https://kbbi.web.id/empon-empon [Diakses pada 12 April 2022].
Larasati, D.A. 2021. Menyimak Pesan Etnomedisine dalam Serat Centhini. Diakses di https://www.harianbhirawa.co.id/menyimak-pesan-etnomedisine-dalam-serat-centhini/ [Diakses pada 5 April 2022].
Maulida, Dian Maya (2019) Konsep “Nrimo ing Pandum” pada Paguyuban Tukang Becak 02 di Lirboyo-Kediri. Undergraduate (S1) thesis, IAIN Kediri.
Mulyani, H., Widyastuti, S. H., & Ekowati, V. I. 2016. Pengobatan Tradisional Jawa Terhadap Penyakit Bengkak Dalam Manuskrip Serat Primbon Jampi Jawi Jilid I Dan Serat Primbon Racikan Jampi Jawi Jilid Ii Koleksi Surakarta.
Mulyani, H., & Harti, S. (2017). Pengobatan tradisional jawa dalam manuskrip serat primbon jampi jawi. Litera, 16(1). 139-151.
Mumfangati, T. (2021). Usada Jawi: Pengobatan Tradisional Jawa Untuk Bayi Dan Anak-Anak Dalam Serat Primbon Racikan Jampi Jawi Jilid I. BPNB DIY.
NIM, W. I. (2019). Kain Kuning sebagai Media Pengobatan Tradisional pada Masyarakat Jawa di Desa Rasau Jaya Satu Kecamatan Rasau Jaya Kabupaten Kubu Raya”(Kajian Antropologi Kesehatan). CALA ETNIKA-Jurnal Antropologi, 1(1), 71-80. Wahyu Ilham.
Notosoedirdjo, Moeljono. (1999). Kesehatan mental, konsep dan penerapan. Malang: UMM Press.
Nurani, S. (2021). The Quran and Mental Health in Post-Pandemic Era. MAGHZA: Jurnal Ilmu Al-Qur'an dan Tafsir, 6(2), 204-216.
Prasetyo, N. H., & Subandi, M. A. (2014). Program Intervensi Narimo ing Pandum untuk Meningkatkan Kesejahteraan Psikologis Keluarga Pasien Skizofrenia. JIP (Jurnal Intervensi Psikologi), 6(2), 151-170.
Putri, R. K. (2018). Meningkatkan self-acceptance (penerimaan diri) dengan Konseling Realita berbasis Budaya Jawa. In Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling, 2(1), 118-128.
Rakhmawati, S. M. Nrimo Ing Pandum dan Etos Kerja Orang Jawa: Tinjauan Sila Ketuhanan Yang Maha Esa. Jurnal Pancasila, 3(1), 07-19.
Saputri, M. M. (2021). Javanese Sufism: Ki Ageng Suryamentaram's Gratitude Concept in the Book of Kawruh Jiwa. JOUSIP: Journal of Sufism and Psychotherapy, 1(1), 1-15.
Stange, P. (1998). Politik Perhatian, Rasa dalam Kebudayaan Jawa, Yogyakarta: LKiS.
Subandi. (2011). Sabar: Sebuah Konsep Psikologi. Jurnal Psikologi UGM, 3(2), 215-227.
Subhi, M. R. (2017). Konseling Lintas Budaya dan Agama di Sekolah. Madaniyah, 7(1), 75-96.
Sudardi, B. (2002). Konsep pengobatan tradisional menurut primbon Jawa. Humaniora, 14(1), 12-19.
Sudardi, B. (2020). Konsep Sehat dan Tradisi Pengobatan dalam Budaya Jawa. UNS: Surakarta. Available at: https://uns.ac.id/id/uns-update/konsep-sehat-dan-tradisi-pengobatan-dalam-budaya-jawa.html [Diakses pada 5 April 2022]
Sudardi, B. (2021). Wasiat-wasiat Sejati Orang Jawa Kuno Melawan Rasa Sakit. Yogyakarta: Dinas Perpustakaan dan Arsip Daerah (DPAD). Available at: https://kumparan.com/pandangan-jogja/wasiat-wasiat-sejati-orang-jawa-kuno-melawan-rasa-sakit-1wH29xkkEfe/4 [Diakses pada 5 April 2022]
Sugiyono. (2015). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulistyo, E. T. (2021). Emotional Intelligence And Balanced Personality In Javanese Cultural Understanding. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(4), 3344-3359.
Supriyati, E., & Meimaharani, R. (2013). Sistem Informasi Pengobatan Tradisional Jawa (Petraja) Berbasis Web Responsif. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro dan Ilmu Komputer, 4(1), 21-29.
Syafri, F. A., & Subhi, M. R. (2017). Pemantapan Psychological Self Concept Peserta Didik Minoritas Melalui Konseling Lintas Budaya Dan Agama. Journal of Innovative Counseling: Theory, Practice, and Research, 1(01), 24-30.
Triaseptiana, A. N., & Herdiana, I. (2013). Gambaran Kesehatan Mental Narapidana Bersuku Jawa Ditinjau dari Konsep Nrimo. Jurnal Psikologi Kepribadian dan Sosial, 2(1), 1-6.
Trimulyaningsih, N. (2017). Konsep kepribadian matang dalam Budaya Jawa-Islam: Menjawab tantangan globalisasi. Buletin Psikologi, 25(2), 89–98. https://doi.org/DOI: 10.22146/buletinpsikologi.28728.
Widharto, W. (2011). Tanaman dalam Manuskrip Indonesia sebagai Bahan Rujukan Penemuan Obat Baru. Jumantara: Jurnal Manuskrip Nusantara, 2(2), 154-180.
Wiroko, E. P. (2021, February). Muthmainnah's Personality Relationship and Work Engagement on Muslim Employees. In Proceding of Inter-Islamic University Conference on Psychology (Vol. 1, No. 1).
Wulandari, A. (2011). Serat Primbon Jampi Jawi Koleksi Perpustakaan Dewantara Kirti Griya (Taman Siswa): Sebuah Dokumentasi Pengobatan Tradisional. Jumantara: Jurnal Manuskrip Nusantara, 2(2), 30-56.
Widyastuti, (2009). Pengobatan Tradisional dalam Serat Centhini. UNY: Lembaga Penelitian
Yogiswari, K., & Murtiningsih, S. (2018). Tinjauan Metafisika Anton Bakker Dalam Prinsip Hidup Orang Jawa Kawruh Begja. Jurnal Filsafat Indonesia, 1(3), 112-119.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cintami Farmawati, Endro Puspo Wiroko, Hairenanorashikin Sharip
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.