Bias Gender pada Pengasuhan Anak Usia Dini: Sebuah Pengakuan Orang Tua

Authors

  • Yubaedi Siron Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Sherllyn Azzaharra Asbi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Putri Rizki Amalia Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Putri Rizki Amalia Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Laila Cahyani Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.28918/muwazah.v10i2.7383

Keywords:

perception;, gender;, parent;, early childhood.

Abstract

Misconceptions about gender perception are still common in Indonesia. Parents' perceptions about gender affect the parenting style of children. This study aims to describe the gender biases that occur to parents in childcare. This study uses a mixed method by distributing questionnaires and conducting structured interviews. Respondents in this study were 204 parents who had children aged 0 to 8 years. Analysis of quantitative data uses descriptive statistics while the results of qualitative data analysis use Miles and Huberman. The results of this study revealed as many as 27.1% of parents were gender responsive in parenting style. However, there are 72.9% of parents who are still gender biased. This is because the parents' perception is still influenced by the culture and environment.

References

Asrohah, H. 2008. Sosiologi Pendidikan. Surabaya: Kopertais Press.

Berk, Laura E. 2006. Development Through the Lifespan. America: United States of America.

Center for Mental Health in Schools. 2020. Gender Bias Faced By Girls and What We Can Do: One Student's Perspective and Appended Information from the Center. UCLA: Department of Psychology.

Darma Putri, Ramtia. 2019. Budaya Adil Gender Pada Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Bermain Peran. Jurnal Wahana Konseling, Volume 2 Nomor 1.

Desmita. 2008. Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Dewiki, S. dan Dewi Mutiara. 2008. Perspektif Gender Dalam Bahan Ajar Cetak Pada Pendidikan Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, Volume 9 Nomor 1.

Fauziddin, Moh dan Mufarizuddin. 2018. Useful of Clap Hand Games for Optimalize Cognitive Aspects in Early Childhood Education. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 2 Issue 2.

Hadianti, Asti Nur. 2010. Pendidikan Gender Pada Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian & Artikel Pendidikan.

Hana, Lidwina. 2018. Impak Desain Mainan Untuk Anak Pada Kesetaraan Gender. Jurnal Studi Desain, Volume 1 Nomor 2.

Hasanah, Uswatun. 2019. Peran Pendidik dalam Pembelajaran Berbasis Gender Pada Anak Usia Dini di Kober Tunas Bangsa. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, Volume 6 Nomor 1.

Indarni, N. 2012. Efektivitas Cerita Bergambar terhadap Pemahaman Peran Gender pada Anak di Taman Kanak-Kanak. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, IJECES 1(1) (2012).

Iriyanto, Setia dan Eny Winaryati. 2010. Perbedaan Persepsi Antar Jenis Kelamin Terhadap Peran Gender Dalam Keluarga dan Masyarakat: Antara Harapan dan Kenyataan pada Guru-Guru SD di Wilayah Kecamatan Tembalang Kota Semarang. Jurnal Unimus.

Kelsey, Kathleen D. 2007. Overcoming Gender Bias With Self-Efficacy: A Case Study of Women Agricultural Education Teachers and Preservice Students. Journal of Agricultural Education, Volume 48 Number 1.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2014, Pengarusutamaan Gender Buku I: Panduan Pembinaan Keluarga yang Responsif Gender, Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Non formal, dan Informal & Direktorat Pembinaan Pendidikan Masyarakat.

Kerkhoven, Anne H., dkk. 2016. Gender Stereotypes in Science Education Resources: A Visual Content Analysis. Journal PLOS ONE.

Khotimah, K. 2009. Diskriminasi Gender Terhadap Perempuan dalam Sektor Pekerjaan. Jurnal Studi Gender dan Anak, Volume 4 Nomor 1.

Lestari, Yuliana Intan. 2015. Sikap Terhadap Pengembangan Karir Ditinjau dari Gender. Jurnal Psikologi, Volume 11 Nomor 2.

Maslamah dan Muzani, S. 2014. Konsep-Konsep tentang Gender Perspektif Islam. Jurnal Sawwa, Volume 9 Nomor 2.

Puspitawati, Herien. 2019. Gender dan Keluarga: Konsep dan Realita. Bogor: IPB PRESS.

Rilling, James K., dkk. 2017. Child Gender Influences Paternal Behavior, Language, and Brain Function. Journal Behavioral Neuroscience, Volume 131 Number 3.

Roziqoh dan Suparno. 2014. Pendidikan Berperspektif Gender Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, Volume 1 Nomor 1.

Santrock, John W. 2002. Life-Span Development: Perkembangan Masa Hidup. Jakarta: Penerbit Erlangga.

______________. 2009. Educational Psychology. Jakarta: Penerbit Salemba.

Shaleh Anwar, Shabri., dkk. 2017. Pendidikan Gender “Dalam Sudut Pandang Islam”. Zahen Publisher.

Siron, Yubaedi. 2019. “Keterlibatan Orang Tua, Regulasi Diri, Agresivitas Mempengaruhi Perilaku Toleran Anak: Path Analysis.” Awlady: Jurnal Pendidikan Anak 5 (1): 126–49. doi:10.24235/awlady.v5i1.3698.

Slavin, Robert E. 2011. Psikologi Pendidikan: Teori dan Praktik: (Penerjemah: Marianto Samosir); Jakarta: PT Indeks.

Sodik, Mochamad. 2012. Kesetaraan Gender Sebagai Pemenuhan Konstitusi. Jurnal Musawa, Volume 11 Nomor 2.

Sofiani, Ika Kurnia, Titin Sumarni, dan Mufaro’ah. 2020. Bias Gender dalam Pola Asuh Orangtua pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 4 Issue 2.

Sofyan, Abu. 2012. Konsep Pembelajaran Seni Budaya Berperspektif Gender (Studi Kasus Bidang Studi Seni Tari Pada SMP di Kabupaten Kudus Provinsi Jawa Tengah). Chatarsis: Journal of Arts Education, Volume 1 Nomor 1.

Stephens, Meredith A. 2009. Gender Differences in Parenting Styles and Effects on The Parent Child Relationship. Texas: University Honors Program.

Sumantri, M.S., Nurjannah, and Y. Siron. 2017. “The Impact of Metacognition and Vocabulary Mastery on Reading Comprehension in Elementary Student: A Path Analysis.” Advanced Science Letters 23 (1). doi:10.1166/asl.2017.7248.

UNESCO. 2007. Strong Foundations for Gender Equality in Early Childhood Care and Education. Thailand: UNESCO Asia and Pacific Regional Bureau for Education.

Widayani, Ni Made D. Dan Sri Hartati. 2014. Kesetaraan dan Keadilan Gender Dalam Pandangan Perempuan Bali: Studi Fenomenologis Terhadap Penulis Perempuan Bali. Jurnal Psikologi Undip, Volume 13 Nomor 2.

Zaduqisti, E. 2009. Stereotype Peran Gender Bagi Pendidikan Anak. Jurnal Muwazah, Volume 1

Downloads

Published

2020-12-30

How to Cite

Yubaedi Siron, Sherllyn Azzaharra Asbi, Putri Rizki Amalia, Putri Rizki Amalia, & Laila Cahyani. (2020). Bias Gender pada Pengasuhan Anak Usia Dini: Sebuah Pengakuan Orang Tua . Muwazah: Jurnal Kajian Gender, 12(2), 235–254. https://doi.org/10.28918/muwazah.v10i2.7383